Патріарше богослужіння у неділю 5-ту після Пасхи, про самарянку

17 травня 2020 року, у неділю 5-ту після Пасхи, про самарянку, Святійший Патріарх Філарет звершив Божественну літургію у Володимирському патріаршому кафедральному соборі міста Києва.

Напередодні, 16 травня, у суботу ввечері, Патріарх відслужив у храмі Всенічне бдіння.

Його Святості співслужили єпископ Переяславський і Білоцерківський Андрій, настоятель собору протоієрей Борис Табачек та духовенство храму.

Сьогодні, у третю неділю травня, українське суспільство вшановує пам’ять жертв політичних репресій. За богослужінням підносились молитви за упокій душ всіх невинно убієнних жертв безбожних тоталітарних режимів.

Під час Божественної літургії Святійший владика звернувся до присутніх у храмі з повчальною проповіддю на тему євангельського читання про самарянку (Ін. 12 зач., IV, 5-42).

Патріарх зосередив увагу слухачів на розумінні того, що є живою водою, яку дає людині Бог. Проповідник відзначив, що живою водою є Божественна благодать, яку посилає Дух Святий і дарується кожній людині, яка вірить в Господа Ісуса Христа.

“Що це за жива вода, про яку говорив Господь, і про яку не розуміла самарянка? Що це за жива вода, яку потребує кожна людина? Бо людина без води жити не може. А Христос каже: «А Я можу дати вам воду живу». Що це за жива вода? Вода жива – це істина і благодать Святого Духа. Без істини людина жити не може. І тому йде боротьба в людстві, що таке є істина. Наука каже, що вона володіє істиною. Інші релігії кажуть: «У нас є істина». Філософи кажуть, що вони проповідують істину. А де ж справжня істина? А справжня Істина – це Бог. І тому Христос про Себе сказав: «Я є Істина». Тому Христос і мав на увазі живу воду – істину, яку Він може дати. Але жива вода, яка оживляє людину, полягає не в тому, щоб знати істину, а щоб цю істину виконувати… Вода жива – це є Божественна благодать, яку посилає Дух Святий і дарується кожній людині, яка вірить в Господа Ісуса Христа. І тому ми, дорогі браття і сестри, маємо цю живу воду. Ми знаємо істину, яку відкрив Бог і маємо Божественну благодать, яка допомагає нам цю істину перетворювати в життя” – сказав Святійший владика.

Розмірковуючи над досвідом молитви, Його Святість звернув увагу вірян на тому, що ми повинні молитись не лише промовляючи слова, але зосереджувати свої почуття, розум – молитись душею, сповідуючи істину православної віри.

А що значить поклонятись в дусі? Це означає, що не тілом треба молитись, а треба молитись душею, серцем, розумом. А ми, в переважній більшості, молимось вустами, або тілом кланяємось, робимо поклони. Треба вустами промовляти молитви? Треба, але головна молитва – це молитва душі. Оцю молитву приймає Бог. А ми, коли промовляємо слова молитви, наш розум літає десь в інших місцях і думає не про те, що він говорить, а про свої справи. Так ось, Христос каже, що треба молитись духом, душею треба молитись. І в істині. А що це означає – молитись в істині? Це означає, що треба істину зберігати. Яку істину зберігати? Ту, яку відкрив Господь Ісус Христос, тобто православну віру, істину, яку зберігає Православна Церква” – наголосив Патріарх.

Святійший владика також торкнувся актуального для нашого часу питання “громадянських” шлюбів, які є поширеними у суспільстві. На прикладі вчення Христа Спасителя, Патріарх нагадав, що т.зв. “громадянські” шлюби не є шлюбами, але гріховним блудним співжиттям чоловіка та жінки.

Третє, на що я хотів звернути Вашу увагу. Це на слова Ісуса Христа, Який сказав: «Піди, поклич чоловіка твого». Самарянка каже: «Не маю я чоловіка». Христос на це їй говорить: «Правду ти кажеш, що чоловіка не маєш, бо той, кого ти маєш – не є твоїм чоловіком. Ти мала п’ять чоловіків, і цей, якого ти маєш – не є тобі чоловіком». Це відповідь на запитання багатьох сьогоднішніх чоловіків і жінок про “громадянські” шлюби. Чи є громадянський шлюб законним шлюбом чи ні? Ось Христос каже – ні, бо ті п’ять чоловіків, які ти мала – не були твоїми чоловіками, і той, якого тепер ти маєш, теж не є твій чоловік. Так і ті, хто знаходяться в “громадянському” шлюбі – не є чоловіком і дружиною, як сказав Господь самарянці” – підсумував проповідник.

Тому, дорогі браття і сестри, читаючи Євангеліє, ми повинні це Євангеліє, що ми читаємо, перетворювати в життя. Поклонятися Богу в дусі та істині на всякому місці, в усякий час. І тоді будемо виконувати повеління Господа нашого Ісуса Христа, Якому слава навіки віків” – закликав наприкінці своєї проповіді Патріарх.

Богослужіння завершилося молебнем до Пресвятої Богородиці перед Її чудотворним образом “Несподівана радість”, під час якого Патріарх Філарет виголосив молитву за визволення від епідемії коронавірусу, щоб Всемилостивий Господь Бог простив нам наші гріхи, був милостивим до нас і зберіг від небезпечної хвороби.

На завершення Святійший Патріарх Філарет закликав на всіх присутніх Боже благословення.

Прес-служба Київської Патріархії