Патріарше богослужіння у неділю 8-му після П’ятидесятниці

11 серпня 2019 року, у неділю 8-му після П’ятидесятниці, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет звершив Божественну літургію у Свято-Володимирському кафедральному патріаршому соборі міста Києва.

Напередодні, 10 серпня у суботу ввечері, Святійший Владика в соборі очолив Всенічне бдіння. Під час полієлею Патріарх Філарет помазував вірян освяченим єлеєм.

Його Святості співслужили єпископ Васильківський Андрій, настоятель Володимирського собору протоієрей Борис Табачек та духовенство храму.

За Божественною літургією Святійший владика звернувся до присутніх у храмі з повчальною проповіддю на тему євангельського читання.

«В ім’я Отця і Сина і Святого Духа.

Дорогі браття і сестри.

Щойно ви чули уривок з Євангелія від Матфея, в якому говориться про те як Ісус Христос п’ятьма хлібами і двома рибами наситив більше п’яти тисяч людей.

Христос проповідував у пустелі, і проповідував довго, настав уже вечір, і апостоли просили Ісуса Христа – відпустити народ, бо вже вечір, а тут місце пустельне і їжі немає. Христос каже: «Ви дайте їм їсти». Учні відповіли,  що у них немає їжі, а є тільки п’ять хлібів і дві риби, а більше нічого немає. Тим самим ніби сказали, як ми можем п’ятьма хлібами нагодувати таку кількість народу?

Тоді Христос повелів принести цей хліб і ці дві рибини, і наказав ученикам роздати людям, і наситив всі п’ять тисяч, і ще після цього зібрали залишок дванадцять кошиків хліба.

Людський розум не може збагнути яким чином п’ятьма хлібами можна наситити таку кількість народу. Також у пустелі були десятки тисяч ізраїльського народу, і Христос не один день, а роками давав їм з неба манну. І цією манною вони годувались. І виникає питання, яким чином манна з неба падала? Або коли не стало води і Господь повелів вдарити в скелю і з скелі, не із джерела, а із скелі потекла вода. І це свідчить про всемогутність Божу. Як в пустелі Бог виявив Свою силу, так і, насичуючи п’ять тисяч народу, діяв цією ж силою Бог. Згадайте Божу Матір, коли вона знаходилася у Святая Святих, і не виходила із цього місця. Чим вона годувалась? Ангел приносив їй їжу.

І все це свідчить про те що для Бога немає нічого неможливого, і хліб залежить від Нього, як і вся їжа. Від нього залежить. Тому Він  і сказав: «не турбуйтеся про те що вам їсти і що пити».

Дехто думає, якщо ми не будемо працювати, то як ми будемо годуватися?  Потрібно працювати чи непотрібно? Працювати потрібно, бо Господь, який наситив п’ятьма хлібами п’ять тисяч народу і десятки тисяч людей у пустелі годував манною, той же Бог сказав: «в поті чола твого будеш їсти хліб твій». Тобто Господь повеліває нам працювати, але пам’ятати що хліб і вода та все необхідне для життя залежить від Бога.

Ми можемо працювати на землі, а якщо Бог не посилає своєчасно тепло і дощ, то в що перетворюється наша праця? Ми не маємо врожаю. Наука зараз розвинулася дуже високо, і в космос полетіли, і створили інтернет, і мобільні телефони, і комп’ютери, а послати своєчасно дощ людина не може. Бо це залежить від Бога. А якщо від Бога залежить хліб наш і вода, то значить Бог керує і стосовно нашого життя на землі.

Бог попускає зло. Не Бог творить зло, Бог зло не творить, а творить зло людина грішна і диявол, але і це залежить від Бога. Допустить Бог –  людина зробить зло, не допустить, то диявол нічого не може зробити злого. Згадайте багатостраждального Іова, коли сатана приступив до Бога і просив його щоб дозволив доторкнутися до Іова. Якщо просив сатана, значить не мав влади приступити до Іова. Ви чули в минулу неділю Євангельське читання, де біси просили щоб Господь дозволив ввійти їм у стадо свиней, бо без дозволу і в свиней не могли ввійти. Таким чином ми повинні знати що зло Бог допускає, але допускає для того щоб привести до кращого.

Наприклад, була друга світова війна, велике зло. Був фашизм і Бог допустив це зло. Для чого допустив? Для того щоб люди навернулись до Бога. І коли навернулись до Бога, в радянські часи в умовах безбожної влади? Тоді коли страждали, коли в кожну сім’ю приносили свідчення що когось вбили. То до кого тоді звертались люди? До влади? Звертались до Бога, щоб Він допоміг, і таким чином війна над злом привела до кращого, до віри у Бога, до утвердження Церкви.

Так і зараз допускає Бог війну на сході, але ця війна об’єднує український народ. І зараз допускає Бог в Церкві такий безлад, який зараз твориться. А закінчиться чим? Закінчиться перемогою Церкви незалежної. І тому ми повинні до Бога звертатись, щоб він допоміг нам. Допоміг нам отримати краще. А що краще, свобода чи неволя? Свобода краще. І тому ми хочемо свободи, незалежності, і держави незалежної, і незалежної церкви. Для того щоб краще служити людям, щоб приводити людей до вічного блаженного життя. А держава повинна бути незалежною для того, щоб служити земним інтересам свого народу. Правда це? Правда. І ми на цій правдивій дорозі стоїмо, і будемо стояти до кінця. Бо з нами Бог, тому що з нами правда, а правда завжди перемагає.

Тому ми, слухаючи сьогоднішнє євангельське читання, де Бог п’ятьма хлібами наситив п’ять тисяч, повинні вірити, що в таких умовах, в яких ми сьогодні знаходимося, Господь приведе нас до перемоги. Йому слава на віки віків» – виголосив Патріарх Філарет.

Богослужіння завершилося молебнем до Пресвятої Богородиці перед Її чудотворним образом “Несподівана радість”, під час якого Святійший Владика виголосив молитву за Україну, щоб Господь Бог визволив нас від нашестя чужинців, захистив наших воїнів від усіх небезпек, благословив український народ єдністю і миром.

 

Прес-служба Київської Патріархії